Κριτική: “Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας” του Μ. Μαρμαρινού

Rex. Αγάπη μου.
Η αθηναϊκή πολιτεία “γιορτάζει” το μπρεχτικό της “Όνειρο” σε μια παράσταση με συνέπεια στις θέσεις και τη γεωγραφία.

onir4

Στην Αθήνα, στο ανύπαρκτο δάσος της οδού Πανεπιστημίου μια κοινωνία νέων συνθέτει πυραμίδα πόνου και απογοήτευσης. Ένας αν-ερωτικός φαύλος κύκλος αναζήτησης και απόρριψης καλείται να τετραγωνιστεί, να ωριμάσει συνειδητά. Κάποιος Πουκ περνά την ώρα του, περιμένει υπομονετικά. Η φύση του Πουκ είναι να δρα όσο εμείς κοιμόμαστε. Σαν όνειρο.

Επαναλαμβανόμενα “Αγάπη μου!” μάταια να αναζητούν τον παραλήπτη τους σε ένα ερωτικό γαϊτανάκι, όπου στην πλάτη ενός κάποιου, που φεύγει, προβάλλεται η ερωτική πλάνη ενός άλλου που ακολουθεί.

Η σκηνοθεσία με επινοητικότητα στους τρόπους και τα μέσα μας προσκαλεί να ταυτιστούμε με τα πάθη των ηρώων. Ταυτόχρονα, επεκτείνοντας στο έπακρο το μοτίβο του εν θεάτρω θέατρο θέτει τις σύγχρονες αναλογίες του έργου με την πόλη των κατοίκων όπου -βάσει κειμένου- εκτυλίσσεται η πλοκή, την Αθήνα μας. Ολόκληρη η παράσταση ακροβατεί στο ρόλο της δίνης που συνδέει την επιφάνεια και το βάθος, το μέσα και το έξω στο επίπεδο του τόπου ως πραγματικού, ψυχολογικού ή θεατρικού.

Μια πολυσήμαντη φωτεινή επιγραφή “Rex” μας μεταφέρει στην είσοδο επί της οδού Πανεπιστημίου παραπέμποντας ταυτόχρονα στον Όμπερον και τη σύζυγο του Τιτάνια. Ο Όμπερον, μορφή απόμακρη και ως προς τη σκηνική του τοποθέτηση παραμένει στατικός θεατής όσο η Τιτάνια σαν νεκρή ερωμένη -σαν τη χώρα Ελλάδα-απόλυτα παραδομένη θα ξεγυμνωθεί παθητικά μπροστά στην αγοραία και αφελή μορφή του Donald (αντί γαϊδουροκεφαλής).

Ολόκληρος ο θίασος δίνει έντονο σκηνικό αγώνα αντοχών επί τρεισήμισυ περίπου ώρες σε μια παράσταση αυξημένων απαιτήσεων τεχνικά. Ξεχωρίζουν ιδιαίτερα η Εύη Σαουλίδου με τον ανατρεπτικό Πουκ της, ο Γιάννης Βογιατζής και η Ηλέκτρα Νικολούζου.

Η παράσταση αποτελεί τολμηρή, ευφυή και άκρως δομημένη διασκευή του σεξπηρικού έργου με συνέπεια στις προθέσεις και με όχημα την άρτια και εύηχη μετάφραση του Διονύση Καψάλη. Θα συνιστούσα στους θεατές που δεν γνωρίζουν την πλοκή του έργου να διαβάσουν, πριν παρακολουθήσουν την παράσταση, μια σύντομη περίληψη.

Η τοποθέτηση του διαλείμματος στο τέλος σχεδόν της παράστασης, αν και δικαιολογείται νοηματικά και εξυπηρετεί επιπλέον τα σχέδια της σκηνοθεσίας, δεν παύει να αποτελεί παράγοντα κόπωσης για το κοινό. Υπάρχουν μερικά σημεία στο -τρίωρο σχεδόν- πρώτο μέρος που υστερούν σε ρυθμό και ενδιαφέρον.

Συνοπτικά: Πρόκειται για μία παράσταση με πολλά επίπεδα ερμηνείας, πλήθος συμβολικών και άριστη δομή ενσωματώνοντας παράλληλα τον εγκαινειακό της χαρακτήρα για την επαναλειτουργία της Σκηνής Κοτοπούλη. Η σύγχρονη οπτική του σκηνοθέτη και οι μεταμοντέρνες του καταβολές μεταμορφώνουν το κλασικό έργο σε ένα διαδραστικό θέαμα για εδώ και τώρα. Οι ερμηνείες είναι τεχνικά άρτιες και εύστοχες με κάποιες από αυτές να ξεχωρίζουν επιπλέον. Δεν είναι η πιο λαμπρή σκηνοθετική προσπάθεια του Μ. Μαρμάρινου, αποτελεί ωστόσο μια σύλληψη υψηλού επιπέδου και δοσμένη με πολύ ενδιαφέρουσα και συνεπή προσέγγιση διάνοιας και ύφους.

Συντελεστές:

Μετάφραση : Διονύσης Καψάλης
Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαρμαρινός
Μουσική σύνθεση και επιμέλεια: Δημήτρης Καμαρωτός
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ντόρα Λελούδα
Συνεργάτες στα κοστούμια: Δανάη Κουρέτα, Βέρικο Μγκελάτζε
Χορογραφία: Φώτης Νικολάου
Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Βίντεο-Αρχειακές: λήψεις Δάφνη Τόλη
Βοηθός σκηνοθέτη: Σύλβια Λούλιου
Βοηθός σκηνογράφου: Μάρω Τσάγκα

Διανομή: Άγγελος Παπαδημητρίου, Γιώργος Μπινιάρης, Νίκος Κουρής, Αργύρης Πανταζάρας, Ευγενία Δημητροπούλου, Γιάννης Βογιατζής, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Ηλέκτρα Νικολούζου, Γιώργος Κριθάρας, Χάρης Τσιτσάκης, Γιώργος Μπινιάρης, Διώνη Κουρτάκη, Ιωάννα Παππά, Ιωάννα Τσιριγκούλη, Περικλής Μουστάκης, Εύη Σαουλίδου, Φοίβος Ριμένας

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: